tisdag 31 januari 2012

Svar på era frågor

*När ska ni gifta er, Du och Nysä?
Ingen aning, förhoppningsvis innan döden skiljer oss åt ;)

*Ska ni skaffa mer djur?
Vi alla vill ha en hund, men så fullt upp som vi har det redan nu med 4 barn och en kanin så blir det inga mer djur på ett bra tag. Det är bara tråkigt om man sen inser att man inte har den tiden som behövs för att alla ska må så bra som möjligt.

*Trivs ni med att bo i den lägenheten ni bor i nu?
Ja, vi bor i en 4 och än så länge räcker det utmärkt och vi trivs med grannarna, gården och omgivningen. Och att vi har en egen bastu är ett stort plus i kanten vilket vi inte vill lämna i första taget.

*Var kommer barnens namn ifrån?
Tilltalsnamnen - Aleksi, Elina, Ville och Jarkko är från en serie som står mig varmt om hjärtat. Sen andra namnen kommer från släkten.

*Ska ni skaffa mer barn eller räcker det med 4?
Jag har precis gått igenom en förlossning, så just nu drömmer jag inte om värkar och förlossning igen. Och visst räcker det med 4, men man vet aldrig vad som händer i framtiden. Ska aldrig säga aldrig.

*Hur många barn har ni velat ha?
 Jag har velat ha 4 och Nysä har velat ha 2.

*Är det stor skillnad på att ha 4 barn jämfört med 3?
Nej, det var mycket större skillnad att få andra och tredje barnet, nu går allt smidigt och än så länge är det inte alls stor skillnad. Den största skillnaden är nog att vi märkte hur stor Ville helt plötsligt va. Och att man måste planera in sina egna sysslor mer, tex när jag ska duscha och sånt. (just nu när Jarkko är så liten) Annars är det ingen skillnad, än iaf. Förutom mindre sömn förstås, men det har inte med antalet barn att göra utan just för att det är en liten bebis vi har hemma :)

*Vilken är din favorit film?
Twilight, utan tvekan.

*Pratar ni bara finska hemma? Kan barnen svenska?
Ja, vi pratar bara finska hemma och barnen går på finsk dagis/skola. Men vi har svenska vänner och barnprogrammen på tv varifrån barnen får in svenskan. Samt att på dagis både sjunger dom och leker vissa lekar även på svenska. Så barnen pratar inte ren svenska, men förstår mycket och kan prata lite, men vi märker att ju äldre dom blir desto mer kan dom.

*Jag undrar om ni ska döpa Jarkko?
Ja, det blir dop hemma hos oss någon gång i april/maj. Precis som med alla andra barnen så kommer prästen hem till oss, känns enklare och mysigare så.

*Vad jobbar Nysä med?
Nysä jobbar på Estrella. Han är lagerarbetare och kör runt chips pallar nätterna långa.

*Hur länge ska du vara mammaledig?
Har ingen aning, än så länge är jag inte ens mammaledig "på riktigt". Har inte fixat så att dagarna börjat rulla än. Men ett år, minst.

*Vad kommer du att börja jobba med sen mamma ledigheten slutar?
Det vet jag inte heller, hoppas på något roligt jobb som jag trivs med...

*Skulle vilja att din kille skrev ett inlägg i bloggen om hur han tycker om att vara 4 barns pappa? 
Ska se om han kan göra det :)

*Skulle du kunna lägga in en familj bild här på bloggen, på alla er 6 st?
Vi har inga bilder på oss alla, tråkigt nog. Ska se om vi får taget det nån gång snart.

*Kan du tänka dig att få ett femte barn?
Tänka mig, det kan jag absolut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar